HISTORIA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH

Nazywam się Paweł Niewiarowski. Mam 22 lata. Skończyłem technikum fototechniczne. Jestem uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej. Interesuję się motoryzacją, muzyką i filmem. Uczęszczam na kurs informatyczny Icar. Na swojej stronie przedstawiam historię samochodu oraz samochody nowe.

1871 rok


Mogło być: Francuzi jako pierwsi stworzyli samochód z silnikiem spalinowym

Francja była jedyną i jednocześnie największą przeszkodą Otto Bismarcka do pełnego zjednoczenia Niemiec. Żelazny kanclerz uznał, że najlepszym sposobem przekonania Francuzów do swoich racji jest wojna.

Od samego jej początku wszystko idzie nie tak, jakby chciał tego Paryż. We wrześniu 1870 roku Francuzi kapitulują pod Sedanem, miesiąc później poddają twierdzę Metz. W styczniu cały Paryż wypatruje pruskich wojsk, które lada dzień mogą podejść pod stolicę. Triumf Bismarcka jest tylko kwestią czasu.

Tymczasem w podparyskim warsztacie Josepha Ravela nie czuje się atmosfery niepokoju przed nadciągającą ofensywą. Od trzech lat powstaje tu pierwszy w dziejach samochód napędzany silnikiem spalinowym. Dopiero za 14 lat Karl Benz i Gottlieb Daimler przejadą się podobnymi konstrukcjami.

Francuski konstruktor jest dumny ze swego dzieła. Pozostaje tylko formalność - podczas pierwszej jazdy sprawdzić działanie wszystkich mechanizmów, które wykonywał bez wyjątku sam. Jest jednak zbyt późno na przejażdżki, a wielkie zmęczenie ani przez chwilę nie daje o sobie zapomnieć. Francuz postanawia odłożyć próbną jazdę nazajutrz. Dzień, który przejdzie do historii jako ten, w którym po raz pierwszy odbyła się jazda automobilu z silnikiem spalinowym.

Tymczasem pruskie wojska są już blisko. Francuzi nie mogą sobie pozwolić na żaden fałszywy ruch. Zapada decyzja o kompletnym zlikwidowaniu wszelkich obiektów na przedpolach Paryża, które mogłyby stać się schronieniem wroga.

Względnie wypoczęty i znacznie bardziej zadowolony francuski konstruktor zmierza w kierunku swojego warsztatu, gdzie czeka gotowy do jazdy automobil.

Po warsztacie jednak nie ma nawet śladu.

Okazuje się, że francuscy saperzy bardzo pieczołowicie wykonali swój rozkaz. Warsztat wraz z pojazdem, który mógłby zmienić bieg historii motoryzacji, został po prostu zrównany z ziemią.

Ravel jeszcze nie wie o mieszkającym w Wiedniu zaprzysięgłym przeciwniku wojny francusko-pruskiej. Siegried Marcus przeniósł się do neutralnej Austrii, by w spokoju oddawać się pracy. Jej efekt ujrzy światło dzienne w 1875 roku, Marcus zaś przejdzie do historii jako twórca pierwszego pojazdu z silnikiem spalinowym.

Połowa lat 70. XIX w.

Mogło być: Marka Ford podbija amerykański rynek zegarków

Gdyby ktoś akurat przechodził obok warsztatu zegarmistrzowskiego, pewnie zastanowiłoby go pojedyncze, rozświetlone blaskiem naftowej lampy okno. Oczywiście zakładając, że mieszkańcy Detroit praktykowaliby spacery w środku nocy. To właśnie w czasie nocnej zmiany dwudziestoparoletni syn farmera z okolicznego Dearborn naprawiał zegarki co możniejszych obywateli miasta powoli zdobywającego sławę jako ośrodek produkcji konnych dyliżansów.

Ślęcząc nad trybikami, młodzieniec nabierał pewności, że na rynku brakuje tanich zegarków. - Dziwne - zastanawiał się - skoro mając pod ręką dostępne części, można sprzedawać czasomierze już za 30 centów... A może by tak produkować tanie zegarki?

Zegarmistrz dochodzi jednak do wniosku, że zbyt na nie byłby za mały.

Co innego tanie, niezawodne pojazdy bez koni. Definitywnie porzuca pomysł o produkcji zegarków.

Niespełna 40 lat później 40 proc. produkowanych w USA automobili nosi jego nazwisko. Podobnie jak fabryka, z której pochodzą - Ford Motor Company.

1934 rok

Mogło być: Współczesne bolidy F1 Mercedesa i supersportowy SLR McLaren są malowane na biało

Jeśli kiedyś w oczach jakiegoś kierowcy wyścigowego malowała się skrajna rezygnacja, mógł to być Manfred von Brauchitsch. Zresztą podobny wyraz mają oczy wszystkich członków ekipy wyścigowej Mercedesa. W końcu najnowsze cudo inżynierów ze Stuttgartu, napędzane turbodoładowanym, 314-konnym silnikiem z czterema zaworami na każdy z ośmiu rzędowo ustawionych cylindrów nie zostało stworzone po to, żeby stało w miejscu. Tymczasem wszystko wskazuje na to, że wóz podzieli los ogrodowej rzeźby. Nowe przepisy nie zezwalają na start bolidów o masie przekraczającej 750 kg. Nowy Merc ma ich 751 kg.

 

 

 

WSPÓŁCZESNE POJAZDY SAMOCHODOWE.

TOYOTA CORROLA.

Przeprojektowano przód hatchbacka. Wyróżniającymi go elementami są łezkowaty kształt świateł i wybrzuszenie przedłużone na kratkę wlotu powietrza chłodnicy zaczerpnięte z corolli verso. Z tyłu zastosowano potężniejszy zderzak z poziomą szczeliną. Światła tylne są czerwone z dwoma białymi cylindrami.

 

 

W wersji sedan i wagon wprowadzono inny grill, który upodabnia te wersje do Toyoty Avensis.

Nowa corolla otrzymała min. nowy silnik wysokoprężny 1.4 90 KM D-4D, który jest pochodną silnika montowanego w yarisie. Nowy silnik zastąpi jednostkę 2.0 90KM D-4D. Corolla rocznik 2005 może być także wyposażona także w silnik 2.0 116 KM D-4D, spełniający standardy EURO IV, z nowymi wlotami powietrza redukującymi hałas i bardziej wydajną chłodnicą powietrza(intercoolerem).

Innymi silnikami proponowanymi przez Toyotę w corolli są: 1.4 97 KM VVT-i, 1.6 110 KM VVT-i oraz 1.8 192 KM VVTL-i.

Nowa corolla zapewnia swoim użytkownikom wyższy poziom bezpieczeństwa. Wersje wyposażenia Sol, Prestige i TS oferują system stabilizacji toru jazdy VSC (Vehicle Stability Control). Elektrochromatyczne wewnętrzne lusterko wsteczne i wycieraczki reagujące na deszcz należą do standardowego wyposażenia wersji Luna, Sol, Prestige i TS. We wszystkich wersjach wyposażenia zamontowano większe boczne lusterka wsteczne.

Dla większego bezpieczeństwa zastosowano przednie dwufazowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera. Przednia poduszka pasażera może zostać dezaktywowana kluczykiem z boku panelu instrumentów. We wszystkich wersjach, oprócz wersji Terra zamontowano boczne kurtyny powietrzne.

Nową corollę wyposażono w dwufazowy system przypominający o zapięciu pasów kierowcy i pasażera siedzącego z przodu. System wykorzystuje diodę świetlną oraz dwufazowy brzęczyk wzmagający intensywność dźwięku w przypadku dalszego niezapięcia pasów.

Najbardziej interesująca wersja corolli, T sport, została przeprojektowana. Zmieniono wygląd zewnętrzny: zderzak przedni z szerokimi wlotami powietrza i światła przeciwmgłowe. Przednie i tylne spojlery progi boczne sprawiają, że auto wydaje się bardziej agresywne.

Dźwignia zmiany biegów i koło kierownicy wykończone są czerwoną skórą ze stebnowaniem, sportowe fotele pokryte szarą tapicerką z czerwonymi akcentami zapewniają doskonałe trzymanie pasażerów. Dodatki kolorystyczne, aluminiowe pedały, podpórka na stopę, przypominające włókno węglowe tabliczki z logiem T Sport na drzwiach podkreślają indywidualność modelu. Wskaźniki główne są białe, otoczone metaliczną obwódką i podświetlane na czerwono.

W kabinie nowej corolli zamontowano elementy podnoszące standard pojazdu. Materiały wykończeniowe zaprojektowane zostały w europejskim studiu designerskim Toyoty ED2.

Regulowana w dwóch płaszczyznach, przeprojektowana kierownica wygląda bardziej nowocześnie i zapewnia wyższy poziom bezpieczeństwa. Dla wygody kierowcy zamontowano na niej przyciski systemu audio.

Do opcji wyposażeniowej Terra dodano zdalne sterowanie centralnego zamka, podświetlany schowek główny, podgrzewane boczne lusterka oraz boczne poduszki oraz szersze lakierowane listwy boczne.

Wyposażenie standardowe dla modeli w wersji Prestige obejmuje elektrycznie otwierany szyberdach i tempomat.

Volvo FH12, FM12 i FM9

 

Volvo Trucks zaprezentowała osdtatnią generację samochodów ciężarowych o nowych możliwościach w zakresie bezpieczeństwa, ekonomiki transportu, zużycia paliwa i oddziaływania na środowisko. Trzy nowe modele, Volvo FH12, FM12 i FM9, oznaczają jedną z największych zmian asortymentu produktów w historii. Wprowadzone zmiany dotyczą między innymi nowego silnika D9, nowego 12-litrowego silnika D12 o mocy 500 KM, automatycznej skrzyni biegów I-shift, systemów elektronicznych, podwozi oraz nowych wariantów kabin o zmienionych właściwościach aerodynamicznych i nowym wnętrzu.

Ciekawostki samochodowe.