Społeczeństwo meksykańskie w dobie
republiki centralistycznej w pierwszej połowie XIX wieku przed wybuchem wojny
amerykańsko – meksykańskiej.
I. Stany Zjednoczone Meksyku
1. Konstytucja meksykańska należała do najbardziej demokratycznych na świecie – w innych niż Meksyk krajach prawo wyborcze było ograniczone wysokim cenzusem majątkowym.
2. Demokracja meksykańska była fikcjom:
a. O wyniku wyborów w różnych regionach kraju w praktyce decydowały miejscowe elity.
b. Samowola urzędników – nieprzestrzeganie swobód obywatelskich.
c. Istniały regiony kraju, w których w praktyce władza należała do miejscowych „kacyków”. Regiony te były słabo kontrolowane przez państwo.
d. Duża rola polityczna armii.
e. Silna pozycja generała Santa Anny, który posiadał wtedy niekwestionowany autorytet i najczęściej był wiceprezydentem.
3. Przyczyny trudności gospodarczych Meksyku:
a. W XVIII wieku Meksyk był najbardziej rozwiniętym gospodarczo krajem Ameryki hiszpańskiej.
b. Zniszczenia powstałe w trakcie wojny o niepodległość.
c. Zwiększenie w trakcie wojny o niepodległość armii kolonialnej do 80 tysięcy żołnierzy (Meksyku nie stać było na utrzymanie tak dużej armii).
d. Pożyczki zaciągnięte przez władze kolonialne od Anglii i Francji, które następnie obciążyły długami niepodległy Meksyk.
e. Zerwanie stosunków handlowych z Hiszpaniom, która w XVIII wieku była głównym partnerem handlowym Meksyku.
4. Dwie koncepcje wyjścia Meksyku z trudnej sytuacji:
a. Centralizacja państwa. Powstanie scentralizowanej administracji sprawnie zarządzającej państwem. Ewentualnie nawet wprowadzenie monarchii.
b. Uzyskanie funduszów do poprawy sytuacji gospodarczej przez konfiskatę majątków kościelnych.
II. Kościół Katolicki w Meksyku
1. Faktyczne wpływy Kościoła:
a. Istnienie hierarchii kościelnej i podporządkowanego jej duchowieństwa, które w tym czasie miało duży wpływ na społeczeństwo meksykańskie.
b. Kontrola nad częściom armii.
c. Kontrola nad stolicom – miastem Meksyk.
d. Nieformalne elity Kościoła.
e. Znaczny majątek kościelny.
2. Wpływy Kościoła w znacznym stopniu fikcyjne: katolicki charakter społeczeństwa meksykańskiego ale niemożliwość odwołania się do religijności masowej w sytuacji gdy elity są kontrolowane przez masonerie.
a. Masoni meksykańscy:
i. Często było tak, że Meksykanin chodził zarówno do kościoła jak też na zebrania loży masońskiej. Przy czym wpływ loży był silniejszy.
ii. Pod wpływem lóż masońskich pojawiły się antykatolickie postawy w społeczeństwie meksykańskim jeszcze na długo przed rewolucją i laicyzacjom.
iii. Dla elit meksykańskich przynależność do narodu i duma narodowa była ważniejsza niż wiara katolicka – dla większości. Jeśli chodzi o prostego człowieka problem jego świadomości był bardziej skomplikowany.
b. Atuty Kościoła:
i. Wyrafinowana kultura kreoli meksykańskich, których świadomość była bliższa Kościołowi niż świadomość metysów.
ii. Żarliwa i głęboka religijność Indian Zapoteków w zachodnim Meksyku – neutralizowana przez:
a. Elity w tym rejonie Meksyku były kontrolowane przez masonerie i przejawiały antykatolicką postawę.
b. Ludowy charakter katolicyzmu Zapoteków.
c. Religijność Meksykanów:
i. Duży wpływ duchowieństwa katolickiego wywodzącego się w dużym stopniu ze środowisk ludowych.
ii. Duży udział Złego ducha w katolickich praktykach religijnych Meksykanów.
iii. Duży stopień kontroli Złego ducha w strukturach społecznych w jakich funkcjonowali Meksykanie.
Niemniej należy stwierdzić, iż Meksykanie mieli normy moralne.
Zachwianie norm moralnych Meksykanów przez:
1. Rewolucje w latach 50 – tych XIX wieku
2. Rewolucje 1911 roku
III. Atuty masonerii
1. Sąsiedztwo Stanów Zjednoczonych Ameryki państwa rządzonego niepodzielnie przez masonów. Po wojnie meksykańsko – amerykańskiej Stany Zjednoczone zaczęły wywierać decydujący wpływ na to co dzieje się w Meksyku.
2. Rozgałęziona sieć lóż masońskich umożliwiła wyłonienie naprawdę wybitnego kierownictwa masonerii, która była w stanie:
a. Stworzyć plany zniszczenia Kościoła Katolickiego i laicyzacji Meksyku – generał Santa Anna.
b. Przeniknąć do nieformalnych elit Kościoła i znaleźć się prawie na ich czele – generał Zuloaga, generał Marquez.
3. Analiza socjologiczna społeczeństwa meksykańskiego przeprowadzona przez kierownictwo masonerii skłoniła ją do podjęcia następujących działań przeciw Kościołowi:
a. Upokorzenie Meksykanów w skutek przegranej wojny z przeciwnikiem zewnętrznym – wywołanie socjologicznego efektu kozła ofiarnego skierowanego przeciw Kościołowi.
b. Stworzenie stabilnej bazy społecznej i finansowej dla rewolucji.
c. Wymordowanie duchowieństwa katolickiego w trakcie toczonej w Meksyku wojny domowej.
d. Przeprowadzenie wymiany elit (metysi zamiast kreoli).
IV. Brak skrupułów moralnych, fanatyzm, cynizm masonów:
1. Gotowość do posunięcia się do każdej zbrodni aby osiągnąć cel – mordowanie księży, zabijanie jeńców wojennych w wojnie domowej (jeńców wojennych zabijali także katolicy).
2. Dążenie wyłącznie do osiągnięcia celów socjologicznych – utrwalenie pewnych treści w świadomości społecznej niezależnie od tego jakie kto miał rzeczywiście intencje i jakie były motywy jego działania.
3. Przypisywanie Kościołowi Katolickiemu winy za rzeczy, za które nie jest odpowiedzialny.
4. „Interes narodowy” jako jedyny punkt odniesienia, negacja istnienia norm moralnych w znaczeniu ogólnoludzkim zarówno w sensie społecznym jak też jednostkowym.